Af med……….

Hej med dig og tak fordi du kigger ind på min blog.

Nej – på med hatten. Som du måske ved er jeg glad for hatte, fordi jeg synes det er en spændende accessorie og fordi hatten kan understrege et bestemt look.

Derfor skal dagens indlæg handle om hatte. I gamle dage omkring 1500 blev hatte lavet af hattemagere som lavede filthatte og stråhatte. Faget voksede sig stort indtil det i slutningen af 1800 tallet blev fortrængt af den industrielle fremstilling af især damehatte. Der var mode i hatte fra ca. 1920’rne til 1960’erne, hvorefter hatte ikke var en fast del af klædedragten.

I 1920 var årtiet for klokkehatte.

Klokke hatten var ikke begrænset til 1920’erne, den var på mode fra 1908 til 1933 og var en af de mest ekstreme former for modehandel nogensinde. Den havde et udseende, der lignede en hjelm. Det var den ikoniske hat fra tyverne og vil altid blive forbundet med stopgarn fra den tid.

Hatten blev båret korrekt ved at man trak den ned over øjnene, hvilket gjorde at bæreren var nødt til at løfte hovedet, og skue ned langs næsen.

Klokke hatte havde en grundlæggende klokke kontur (deraf navnet) med løgformet kroner, som, hvis korrekt udformet kunne tilføje centimeter til højden af bæreren og bidrage til at fremme det hovmodige look.

Hatemode i 1930’erne

Den brede skygge og den høje krone var gået tabt til næsten en generation. I 1930’erne kom der hatte i en langt bredere vifte af stilarter, end man havde haft i langt over et årti, kom endelig tilbage på mode.

Pert Hatten

Muntre hatte med en østrigsk eller Cossack touch og som havde en sporty appel. I 1935 blev høje kronede hatte moderne og blev båret med en skrå vinkel og havde en flirtende kvalitet. De var små og frække og blev lavet med bredere skygge. En af de mest typiske stilarter, der fanger den æra er “Florentiner” hat.

Designerne kappedes om at producere hatte med chok værdi og Schiaparelli lavede en række surrealistisk skøre hatte, der omfattede lammekotelet / kotelet hat, sko hat og frugtkurv hatte.

1935 1936 1937

Schiaparelli indførte også en viktoriansk genkomst i form af det moderne Slør i 1935. Slør/net blev grundpillen i at holde hår fri fra maskiner i krigstidens Storbritannien. Sløret / nettet blev hæklet og det var også let at kopiere. Derfor dukkede strike de og hæklede og orkis mønstre op i blade overalt.

Samtidig dukkede det victoriansk tema op i film med overdådige kostumer f.eks. Borte med blæsten og inspirerede en hel række nye hat stilarter for 1930’erne.

Da anden Verdenskrig begyndte, blev hatte mindre praktisk når folk skulle haste afsted til beskyttelsesrum. Barrierer for etikette blev brudt ned og selvom hatte ikke blev rationeret, for at styrke moralen. Hatte, der blev båret generelt var praktisk og ofte hjemmelavet strikkede varme huer, baretter og emhætter. Hurtige ”hatte” var tørklæder som kvinderne hurtigt kunne binde i det var en øjeblikkelig ”hat”.

Designere producerede forskellige nye stilarter, men mange blev først populære efter krigen sluttede.

1950’ernes hatte

Hatte tilføjet i den sidste del af 1950’erne, tilførte glamour til en kvindes eller piges outfit, især i begyndelsen af halvtredserne, fordi sidste års kjole eller jakkesæt nemt kunne opdateres med en ny hat eller et frisk ornament, såsom blomster, en efterårsfarver bundt agern og blade, eller en flok kirsebær.

Balenciaga kom først med pille æsken og det blev hatten som er ikonisk for halvtredserne. Senere blev den også hatten for tresserne, da den blev stærkt begunstiget af Jackie Kennedy. Pille æsken havde ofte et slør på.

Midt halvtredsernes herlige hat stilarter havde færre fjer og flere med blomster dukkede op. Nogle designs bestod udelukkende af bombe lignende figurer dækket med blomsterblade, næsten som en mere fuldstændig blæst version af en badehætte. Senere kom hatte med af folder af tyl, organza, net eller hvirvler af georgette.

Andre simple hatte inkluderede den pæne baret og også den strikkede baret og hatte med kvaster eller pom-pomer.

The Jester. En firkantet baret hat, var lavet af filt og fløjl og blev lavet i et orgie af skønne farver.

Hovederne blev også krammet af en Baker Boy baret, som var i et jersey lignende materiale.

Hatte begyndte at miste terræn i halvtredserne, fordi de var ikke var egnede til de nye frisurer. Kvinder brugte mere tid i frisørsalonen og det sidste, de ønskede at gøre var at ødelægge deres nyeste frisure med en hat. Moderigtige frisurer begyndte med simple hestehaler og sluttede årtiet med hår som var sat op i fyldige frisurer.

Milliners kunne have designet hatte mere egnede til de nye fyldigere høje frisurer, men de undlod at se mulighederne og designs fortsatte som før, og de tabte markedet for hatte til sidst.

I dag kan man stadig købe hatte, og lige nu er det også moderne, men der er ikke mange som går med hatte. Jeg kan som sagt godt lide at have hat på, så derfor kommer her nogle billeder af mine hatte.

Tak fordi du læste med, jeg håber du fandt dagens indlæg interessant. Og jeg håber du har får en dejlig dag. Vi ses i morgen.

Dagens outfit er kjole fra HM, støvler fra Blink og jakke fra Milla (Bilka)

ILYG

About AngelQueen

I love fashion and my style cores is feminine. If your style core isn't the feminine don't worry, because the are 6 style cores to choose from. I love to play with my style and I always try to find new ways to put my outfits together. I believe that fashion should be like a game - a fun game where I try new looks and still remains true to my style core. Besides fashion is a breeze, I also think it should be festive, so I give my styleing max speed - in my universe, every day is a celebration of life. If you love fashion, I hope you will love my blog and find inspiration for your fun with the fashion games. I wish you welcome to my blog and wish you a lot of fun. ILYG

One Comment

  1. Pingback: New in my closet - the Bowler hat

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.